Review: Singapore Airlines A380 First Class Suites [2024]

Laatste update op 15 september 2024 door Sander

Singapore Airlines A380 First Class Suites is één van de beste First Class producten van dit moment. Sinds 2007 biedt Singapore Airlines het “Suites” product aan. De vernieuwde suites zijn sinds november 2017 geïntroduceert. In maart 2019 vloog ik voor het eerst met dit product (een review kun je hier lezen). Sindsdien kan ik er geen genoeg van krijgen en vloog het product een aantal keren. Dat kun ik anderen ook en daarom schreef ik hoe je dit het beste kunt boeken. Verder bied ik met Puntenconsultant een betaalde dienst aan om deze vlucht te boeken.

De hoogste tijd om eens een nieuwe review te maken van dit geweldige product. Ik ga in deze review niet al te diep in op de stoel en andere functies, maar geef een beeld van de service aan boord. Na een bezoek aan The Private Room is het tijd om aan boord te stappen van de A380 in de richting van Mumbai. Voor slechts 58.500 Krisflyer miles (inclusief Jakarta – Singapore!) een koopje.

Route:  Singapore Changi (SIN) – Chhatrapati Shivaji International Airport (BOM)
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Airbus A380-800
Stoel: 1F
Klasse: Suites Class (First Class)

Singapore Airlines First Class Suites

Waarom weet ik niet precies, maar tot nu toe heb ik op alle suites vluchten in suite 3A gezeten. Vandaag heb ik voor suite 1F gekozen. Deze is aanzienlijk ruimer dan de suites op rij 2 en 3. Er is daarnaast een tweede televisie aanwezig, omdat de stoel tijdens de start en landing naar voren gericht moet zijn.

De A380 binnenlopen en plaats mogen nemen in je eigen suite blijft speciaal. Heel speciaal zelfs.

A380 First Class Suites

A380 First Class Suites

A380 First Class Suites

Televisie nummer 1

A380 First Class Suites

Tweede televisie

Bloemen

Vanaf suite 1F is het zicht op de motoren inderdaad aanzienlijk minder dan vanuit de suites in rij 3. Ik kan met het blote oog amper 1 motor zien.

Beperkt zicht op de motoren

Er zijn twee badkamers beschikbaar voor zes First Class passagiers. Deze zijn ruim maar ook bijzonder fraai. In tegenstelling tot Etihad en Emirates kun je niet douchen. Douchen op 40.000 voet is een bijzondere ervaring die bijdraagt aan de exclusiviteit van First Class. Aan de andere kant is de badkamer bij Singapore Airlines gevoelsmatig nog een stukje ruimer.

Badkamer

Badkamer

Singapore First Class is altijd een feestje vanaf het begin en deze vlucht is daarop geen uitzondering. Een glas Krug, uitleg over de stoel, de pantoffels even klaarzetten, nog een glas Krug, even een praatje maken over hoe lang de vlucht duurt. Het stelt simpelweg nooit teleur.

Tijdens deze vlucht is Singapore Airlines nog altijd super strikt ten aanzien van turbulentie. Daarom geeft de crew aan dat ze vanaf ongeveer anderhalf uur voor de landing geen service meer zullen verlenen. Voor Singapore Airlines is dat zeer ongebruikelijk, maar van mijn kant alle begrip.

We vertrekken op tijd aan de pushback en taxiën in een schemerig wordend Singapore richting de startbaan. De take-off verloopt soepel.

A380 First Class Suites

Welkomstdrankje

A350-900

Taxi Changi

Eten en drinken

Na de take-off is het SHOWTIME! Allereerst volgt ngo een glas Krug. Hoewel het glaswerk van Singapore Airlines wel wat verbetering kan gebruiken is de manier van presenteren altijd top. Een heerlijke manier om van het begin van deze vlucht te beginnen. Ondertussen zoek ik met behulp van de tablet naar wat goede muziek.

Krug

Tablet en Krug

Al vrij snel komt de maaltijdservice op gang. Deze begint met de signature canapé: Singapore Chicken Satay. Wat mij betreft gaat er niets boven deze satay in de lucht en geniet er dan ook heerlijk van. Hierna is het tijd om de tafel klaar te maken voor het dinner. Een stukje knoflookbrood erbij om het compleet te maken.

Ik kies voor gemarineerde scallops met citrus salade en citroenbasilicum. Omdat hier reeds voldoende zuren in zitten bestel ik er een glas Meursault van Louis Latour bij.

Satay

Klaar voor het dinner

Maursault

Scallops

Voor het hoofdgerecht heb ik gekozen voor Wagyu Yakiniku. Deze bevat A4 Wagyu met gegrilde groente en rijst. Wellicht ziet dit er op de foto niet zo speciaal uit, maar het is wellicht één van de beste gerechten die ik heb gegeten aan boord van een vliegtuig. Een glas Pichon er bij en het feest is compleet.

Na afloop bestel ik nog een kaasplank met een glas Pichon. Een prima afsluiter van deze uitstekende maaltijdservice.

Wagyu

Kaasplank

In de gesprekken met de – opnieuw – enthousiaste en hard werkende bemanning geef ik aan een poeverij met de drie champagnes me wel een leuk idee lijkt. Ik voel mij enigszins bezwaard om dit te vragen, maar uit de opvolging blijkt opnieuw de grootsheid van Singapore Airlines. Vol enthousiasme gaan twee bemanningsleden aan de slag en zorgen er voor alles zo mooi mogelijk gepresenteerd wordt.

Dit zijn toch wel drie grootsheden op een rij: Krug Grande Cuvée, Bollinger La Grande Annee en Taittinger Comtes 2012. En alles met elkaar staat er toch voor zo’n € 700,00. Na het afruimen van de flessen eindigt ook de service vanwege de verwachte turbulentie.

Showtime!

Proeverij

Single Aisle A380

Conclusie

Deze vlucht van een kleine 5 uren was wederom een fantastische ervaring! De suite blijft een enorm luxe en exclusieve ervaring die moeilijk te evenaren is. En op deze vlucht klopte bijna alles: een zeer toegewijde crew, fantastisch eten, heerlijke wijnen en een champagne proeverij met top champagnes. Het enige nadeel was de opschorting van de service ongeveer twee uur voor de landing. Maar gelet op het recente incident kan ik me dit wel voorstellen.

Tot slot wil ik nogmaals benadrukken dat dit waarschijnlijk één van de beste award tickets is die je kunt boeken. Slechts 58.500 Krisflyer miles en bijna geen toeslagen. Daar krijg je een korte maar leuke vlucht in First Class voor en je kunt The Private Room vooraf bezoeken.

Delen en volgen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *