Laatste update op 22 december 2024 door Sander
Singapore Airlines Regional Business Class van Surabaya naar Bangkok via Singapore. Deze review komt met enige vertraging, maar is qua product vrijwel ongewijzigd. Voor 2020 schreef ik al eens over een tweetal vluchten met Singapore Airlines binnen Azië:
De hoogste tijd om weer eens een update te maken! Inmiddels heeft Singapore Airlines de Airbus A330 uitgefaseerd en een regionale A350 Business Class-configuratie aan de vloot toegevoegd. Met deze review wil ik vooral nogmaals benadrukken wat een geweldige waarde je krijgt voor slechts 24.000 Krisflyer miles. Ik heb American Express punten gebruikt voor deze vlucht. Je krijgt twee goede vluchten in een uitstekende Business Class, met bovendien een fijne lounge tijdens de tussenstop in Singapore.
Route: Surabaya – Singapore – Bangkok
Maatschappij: Singapore Airlines
Toestel: Airbus A350-900 (Regional) en Boeing 787-10
Stoel: 20A (A350) en 11A (787-10)
Klasse: Business Class
Check in en Lounge Surabaya
Na een taxirit van ongeveer 45 minuten vanaf het DoubleTree Surabaya arriveer ik op de luchthaven van Surabaya. De luchthaven is enigszins ouderwets, maar overzichtelijk. De check-in is binnen een paar minuten voltooid. Ook de veiligheidscontrole verloopt soepel, en zowel de beveiligingsmedewerker als de immigratieofficier zijn bovengemiddeld vriendelijk in vergelijking met andere Indonesische luchthavens.

Juanda International Airport Check in
Als Business Class passagier heb ik toegang tot de enige lounge in het internationale deel van de luchthaven: de Concordia Premier lounge. De lounge is eenvoudig en oogt gedateerd. Er is een buffet met voornamelijk lokale gerechten, ijsthee, limonade en koffie. Aanvankelijk is het een redelijk rustige plek.

Concordia Lounge Juanda International Airport

Concordia Lounge

Vruchtensappen

Buffet

Cereal
Achterin de lounge is nog een separate koffiebar met extra zitplaatsen. Ik weet gelukkig de enige zitplaats met een stopcontact te vinden, zodat ik nog wat op mijn laptop kan werken. Helaas is het na een halfuur extreem druk in de lounge. Hierdoor neemt de temperatuur in de lounge ook toe tot onaangename hoogte, waardoor ik besluit naar de gate te wandelen.

Koffiebar

De enige stoel met een stopcontact
Singapore Airlines Regional Business Class: Airbus A350-900
Bij de gate zie ik de Airbus A350-900 al staan. Het blijft een schitterend toestel! Voor de aankondigingen gebruiken ze een soort Karaoke speaker, iets wat ik nog niet eerder heb gezien. Gelukkig is er geen sprake van vertraging en begint het boarden op tijd.

Singapore Airlines Regional Business Class Airbus A350-900

Boarding
De Airbus A350-900 beschikt over twee Business Class cabines. Een grote cabine met 28 business class stoelen, verdeeld over 7 rijen in een 1-2-1 configuratie. Daarnaast is er een mini-cabine met 12 stoelen, verdeeld over 3 rijen.
Stoelen met de nummers 12, 15, 17 en 20 zijn “echte” raamstoelen. De stoelen met de nummers 11, 14, 16, 18, 19 en 21 staan verder van het raam af en dichter naar het gangpad toe. Als je samen met iemand reist zijn de middenstoelen ideaal, waarbij de stoelen 11, 14, 16, 18, 19 en 21 dicht tegen elkaar aan zitten. De stoelen met de nummers 12, 15, 17 en 20 staan meer naar het gangpad toe, waarmee je verder van elkaar af zit.

Airbus A350 Business Class

1-2-1 configuratie

Middenstoelen

“Honeymoon” stoelen
Vandaag zit ik in de mini-cabine. Deze is met slechts 3 rijen compact maar voelt niet claustrofobisch aan. En ik heb geluk, want vandaag heb ik de gehele mini-cabine voor mezelf! En dit terijl de business class cabine voorin het toestel bijna helemaal vol zit.
Stoel 20A is een “echte” raamstoel. De stoel voor me, stoel 19A, heeft extra ruimte omdat er ook een babywiegje gemonteerd kan worden.

Mini Business Class Cabine

Stoel 19A

Stoel 21A
Service, eten en drinken
De service begint met een hartelijk welkom. “Welkom in uw privé cabine meneer Sander, u bent vandaag de enige passagier.”. Even later volgt een heet doekje en een menukaart. De menukaart is indrukwekkend voor deze twee uur durende vlucht! Welkomstdrankjes worden geserveerd en er is keuze uit water, sinaasappelsap en appelsap. Ik kies voor het laatste.

Warm doekje

Menukaart

Appelsap voor vertrek
Voor vertrek wordt mijn maaltijdkeuze nogmaals bevestigd. Vanaf Surabaya is het niet mogelijk om gebruik te maken van “Book the Cook“, maar wel kun je vooraf online een keuze maken van het menu. We vertrekken op tijd en stijgen op in de richting van Singapore.

Take off vanaf Surabaya

Take off
Vrij snel na het opstijgen volgt een drankje: ik kies voor een glas champagne. Tijdens deze vlucht is dat Piper Heidsieck Essentiel Brut, een prima champagne voor deze vlucht! Even later volgt de maaltijd, welke inclusief voor- en nagerecht geserveerd wordt. De maaltijd smaakt uitstekend. Na de maaltijd krijg ik nog diverse keren een refill van mijn champagne aangeboden. Uitstekende service vandaag!

Champagne

Maaltijd
Landing en Lounge Singapore
Wifi is gratis bij Singapore Airlines. Daarnaast is het In Flight Entertainment systeem behoorlijk uitgebreid. Maar omdat de vlucht nog geen twee uur duurt is het al snel weer tijd om de daling richting Singapore in te zetten. De captain informeert ons dat we een paar rondjes extra moeten maken vanwege onweer boven Singapore. Na deze extra rondjes komen we veilig en rustig aan in Singapore.

Prachtige approach richting Singapore

Singapore!
Op Singapore Changi Airport ga ik naar de Silverkris lounge in Terminal 3. Mijn vlucht naar Bangkok vertrekt vanaf Terminal 2, maar aangezien het zo eenvoudig is om van terminals te wisselen kies ik voor deze lounge. De nieuwe Silverkris lounge is een prima lounge en op dit tijdstip is het lekker rustig. De Silverkris Business Class lounge is uitsluitend toegankelijk voor Business Class passagiers. Voor Star Alliance Gold leden is een separate lounge beschikbaar: de Krisflyer Gold Lounge.

Silverkris Lounge Champagne

Silverkris Lounge

A380
De lounge is ruim opgezet en heeft veel zitplaatsen. Er is ook een mooi uitzicht op het platform beschikbaar, wat altijd een groot pluspunt is van airport lounges. In de ochtend en late avond kan het behoorlijk druk worden in deze lounge en dan is het lastig om een plekje te vinden.

Lounge zitplaatsen

Koffiemachine
Na een paar uren is het genoeg geweest en ga ik richting Changi Terminal 2. Leuk om even bij de Dreamscape te kijken!

Singapore Changi Terminal 2
Singapore – Bangkok (787-10)
Het tweede deel van deze reis vlieg ik met een Boeing 787-10. Naast de Airbus A350-900 en Boeing 737 MAX vormen de Dreamliners de ruggengraat van de regionale vloot. Na een security check aan de gate zie ik het toestel al klaarstaan.

Boeing 787-10
De Boeing 787-10 heeft dezelfde regionale business class als de Airbus A350-900. Wel is de romp van het toestel iets minder breed, waardoor de configuratie iets krapper is. Desondanks is het heerlijk comfortabel voor deze 2 uur durende vlucht. Voor de gelegenheid heb ik vandaag stoel 11A geselecteerd. Deze zijn vanaf de check-in te selecteren indien beschikbaar. Daarvoor zijn de stoelen alleen te selecteren voor PPS-Club leden.
De stoel heeft wat meer ruimte omdat er een baby-wieg gemonteerd kan worden naast het inflight entertainment systeem. De stoel biedt meer dan genoeg privacy. Wel zit je wat verder van het raam af. Aangezien het inmiddels bijna donker is, is dit geen probleem.

Singapore Airlines 787-10

Stoel 11A

Extra ruimte

Prima privacy
Ook op deze vlucht is de service utistekend. Ik krijg een glas champagne aangeboden en vraag of ik misschien ook een Bellini mag. Dit is geen enkel probleem. Ook tijdens de vlucht is de service prima: ik bestel nog een glas wijn en er worden regelmatig refills aangeboden. De vlucht is verder qua service vergelijkbaar met de vlucht van Surabaya naar Singapore.

Bellini en champagne

Witte wijn als afsluiter
Singapore Airlines Regional Business Class: conclusie
Vliegen binnen Azië is sowieso al een feest, maar Singapore Airlines Business Class is wat mij betreft exceptioneel goed. De regionale Business Class stoelen volstaan ruimschoots op deze korte vluchten. Je krijgt een prima maaltijd en heerlijke champagne. Daarnaast is de service op Singapore Airlines vluchten consequent uitstekend. Wifi is gratis (en vrij snel) en het inflight entertainment systeem is voldoende uitgebreid.
Changi Airport is tot slot een fijn vliegveld om over te stappen. Overdag is de SilverKris Lounge fantastisch.
Kortom, in mijn optiek krijg je hier erg veel waar voor 24.000 Singapore Airlines KrisFlyer punten!






![Singapore Airlines First Class boeken met punten: uitleg [2025]](https://bijzonderetickets.nl/wp-content/uploads/2024/07/PXL_20250605_233521869.PORTRAIT-1364x1024.jpg)