Singapore Airlines KrisFlyer Access zal vanaf 1 november 2025 geïntroduceerd worden. Vanaf deze datum gaan de nieuwe (gedevalueerde) tarieven in bij KrisFlyer, waardoor je over de hele linie meer moet betalen:
- Saver Awards worden iets duurder
- Advantage Awards worden behoorlijk duurder
- Er doet zich een nieuwe categorie voor naast Saver en Advantage Awards: Access
Access is in feite de introductie van dynamische awards, zoals we deze ook kennen bij Flying Blue. Wat kunnen we hiervan verwachten?
Singapore Airlines KrisFlyer Access: meer flexibiliteit tegen een hogere prijs
Op dit moment is het zo dat je bij gebrek aan Saver Awards een Advantage Award kunt boeken. Op sommige routes zien we dat Saver Awards schaars zijn en je eigenlijk altijd een Advantage award moet boeken. Maar soms zijn ook Advantage awards schaars, zoals op routes naar Europa met de A380. In dat geval kun je dus niets boeken met miles.
Met de komst van Access awards komt er meer beschikbaarheid. Dit stelt je in staat om alsnog een stoel aan boord van de A380 in Suites te boeken, maar dan tegen een hogere prijs.

Meer flexibiliteit, hogere prijzen
Het is op dit moment niet bekend hoe de dynamische prijzen van Access Awards eruit zullen zien. Het ligt echter in lijn der verwachting dat dit in sommige gevallen stevige aantallen zullen zijn: meer dan 500.000 miles voor een enkele reis in Suites naar Europa zou mij niet verbazen. We zien dit ook bij Flying Blue, waarbij op sommige dagen rustig 700.000 miles voor een Business Class ticket gevraagd wordt. Met deze aantallen is het absoluut niet interessant om kosten te maken voor het sparen van punten, laat staan om loyaal te blijven.
Impact op Saver- en Advantage Award beschikbaarheid
De grote vraag is of de nieuwe Access Award-categorie van invloed is op de beschikbaarheid van Saver en Advantage awards. Daar hoeven we niet naïef in te zijn: ja, de komst van Access zal invloed hebben op de beschikbaarheid van Saver en Advantage Awards.
Het is eenvoudig: als Singapore Airlines meer awards tegen hogere prijzen kan verkopen, dan zullen ze dat niet nalaten. Op sommige routes is simpelweg veel vraag, bijvoorbeeld suites naar Europa. Daar waar een suite nu beschikbaar komt tegen 259.500 miles, omdat deze nog niet verkocht is, kan deze eerst worden aangeboden voor 500.000 miles. Neemt niemand de stoel? Dan kunnen de prijzen worden verlaagd naar 350.000 miles, wat nog altijd bijna 100.000 miles extra oplevert ten opzichte van een Advantage Award.

A80 Suites naar Europa zijn populair
Op dit moment maakt KrisFlyer al meer Saver en Advantage Awards beschikbaar voor mensen met elite status. Op deze manier wordt enige empathie getoond voor loyale leden, die toegang hebben tot de beste awards. Flying Blue doet hetzelfde voor Platinum leden.
Reden voor optimisme
Toch ben ik ook optimistisch: Saver Awards en Advantage awards blijven bestaan. Het programma heeft er alle belang bij om aantrekkelijk te blijven, bijvoorbeeld als transfer partner voor creditcardmaatschappijen. Dat levert veel geld op. En er blijven altijd routes met relatief veel capaciteit waar niet op elk moment vraag naar is. Ook in First Class. Op sommige momenten misschien zelfs juist in First Class. Saver Awards leveren ook geld op en op die manier dragen deze bij aan de winstgevendheid van de route. Vanzelfsprekend is dit veel aantrekkelijker voor een airline dan stoelen rechtstreeks verkopen tegen een lagere prijs: dat zou potentiële omzet kannibaliseren.

Singapore Airlines A350 Business Class
De routes van Singapore naar Mumbai en Delhi hebben bijvoorbeeld veel dagen waarop amper vraag is naar First Class stoelen. Er is wel veel vraag naar Economy- en Business Class stoelen, waardoor de Airbus A380 goed werkt op deze route. First Class is populair voor het Saver tarief. Sterker nog: dit is een sweet spot die extreem veel plezier en waarde biedt voor weinig miles. Voor de airline is het weinig lucratief en daarom is de beschikbaarheid schaars. Als Advantage Award gaat de route straks 112.500 miles kosten. Dat is nog steeds acceptabel voor deze ervaring, maar daarboven zullen er waarschijnlijk maar een beperkt aantal mensen bereid zijn om miles in te zetten. Daarom zal er niet veel veranderen: net als nu zal sporadisch een Saver award beschikbaar gemaakt worden.
Tot slot verwacht ik zelfs dat er nog altijd Spontaneous Escapes zullen zijn, net zoals er bij Flying Blue nog altijd Promo Rewards zijn.
Singapore Airlines KrisFlyer Access: Conclusie
Met de komst van Access awards komt er een extra mogelijkheid bij om een award ticket te boeken. Hiermee ontstaat meer flexibiliteit, maar dat zal waarschijnlijk niet interessant zijn voor wie zuinig is met miles. Daarnaast zal de komst van deze nieuwe mogelijkheid ook inhouden dat er minder Saver en Advantage beschikbaarheid zal zijn. En zo gaat Singapore Airlines feitelijk over op dynamische awards. Toch zullen Saver en Advantage awards ook beschikbaar blijven, inclusief Spontaneous Escapes. Je zult dus nog flexibeler moeten zijn voor een awardticket. Ook zul je goed moeten zoeken.