Laatste update op 31 mei 2025 door Sander
Four Seasons Jakarta is een luxe hotel met uitsluitend suites, gelegen nabij het Sudirman Central Business District (SCBD). Vanaf het vliegveld Soekarno Hatta ben je in ongeveer 40 minuten in het hotel, maar dat is wel sterk afhankelijk van de verkeersdrukte. Na een overnachting bij het uitstekende Park Hyatt Jakarta (een review van een vorig verblijf lees je hier) is het tijd om naar Four Seaons te gaan.
Het is niet mogelijk om punten te sparen en/of uit te geven bij Four Seasons, zoals gebruikelijk is bij de meest luxe hotels. Deze boeking heb ik gemaakt via Four Seasons Preferred Partner, waar we via Puntenconsultant bij aangesloten zijn. Hierdoor kreeg ik, in combinatie met het laagste tarief van ca. € 225,00, de volgende voordelen:
- 100 USD credit voor eten en drinken of Spa behandelingen
- Een upgrade van een Deluxe Suite naar een Premier Suite bij check-in
- Gratis ontbijt in het restaurant of op de kamer
- Uitchecken om 14.30 uur, bevestigd bij de check-in
Als alternatief zou ik dit hotel kunnen boeken via American Express Fine Hotels & Resorts. In dat geval zou ik echter een hogere prijs (het meest flexibele tarief) moeten betalen. Bovendien krijgen gasten die via Four Seasons Preferred Partner boeken een hogere upgrade prioriteit.
Four Seasons Jakarta: aankomst & check in
Na een korte rit komen we aan bij de ingang van het hotel. Het gebouw zelf maakt weinig indruk: als de letters Four Seasons er niet op stonden, zou je niet vermoeden dat hier een luxe resort schuilgaat. Maar zodra we uitstappen, verandert dat beeld meteen. Onze koffers worden uit de auto getild en een vriendelijke medewerker opent met een glimlach de grote houten deur. Welkom bij Four Seasons!

Four Seasons Jakarta

Aankomst

Aankomst
Bij binnenkomst valt gelijk op dat de lobby niet direct doet denken aan een Four Seasons hotel, die over het algemeen wat strakker en minimalistischer zijn. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit hotel oorspronkelijk zou openen als een St. Regis. Je ziet de dagelijkse chamapgne sabrage van St. Regis gemakkelijk voor je als je naar de forse trap in de lobby kijkt.
Persoonlijk vind ik de klassieke elementen erg fraai. Het heeft een luxe uitstraling die past bij een Grandeur. Het ontwerp komt voor rekening van Alexandra Champalimaud, die zich liet inspireren door de rijke handelsgeschiedenis van Jakarta.

Lobby Four Seasons Jakarta

Trap in de lobby

Concierge desk

Check in ruimte
De conciërge verzorgt onze check-in. Hij geeft aan dat we een upgrade hebben ontvangen van een Deluxe Suite naar een Premier Suite. We krijgen een welkomstdrankje en een verfrissingsdoekje. Na een paar formaliteiten is het tijd om naar de kamer te gaan. Zoals gebruikelijk in een luxe hotel neemt de conciërge ons mee naar de kamer.
Nadat we zijn ingecheckt spreekt ieder personeelslid ons bij naam aan. Ook personeel dat we voor het eerst ontmoeten. Niet alleen wijzelf, maar ook onze dochter kent iedereen bij voornaam. Grote klasse in mijn optiek!

Welkomstdrankje

Lift naar de kamers
Four Seasons Jakarta Premier Suite
Onze Premier Suite bevindt zich op de 16e etage. Het grootste verschil tussen de Deluxe Suite en de Premier Suite is dat laatstgenoemde een hoekkamer is. Hierdoor heb je per saldo wat extra vierkante meters.

Lift op de 16e etage

Gang naar de kamer
De Premier suite heeft een oppervlakte van 68 vierkante meter. Zowel het woon- als slaapdeel beschikt over flinke ramen waardoor je veel natuurlijk licht hebt.
Het plafond is vrij hoog, wat past bij de klassieke stijl van de kamer. Ook de rest van de inrichting is klassiek. Ik vind het persoonlijk heel fraai, voornamelijk omdat het elegant klassiek is. Niets te schreeuwerig of met teveel bombarie.

Premier Suite

Premier Suite woonkamer
De suite is voorzien van moderne techniek. Naast de televisie, soundbar en goede verlichting werken alle schakelaars goed. Er zijn voldoende stopcontacten. Bij het bureau zijn daarnaast nog ruim voldoende aansluitingen aanwezig, bijvoorbeeld om je laptop op de televisie te kunnen aansluiten middels HDMI.

Werkplek

Slaapkamer

Fauteuil in slaapkamer
Ondanks het klassieke design van de kamer is deze voorzien van moderne lichtschakelaars, voldoende stopcontacten en moderne techniek. Daarnaast is veel aandacht voor detail aanwezig, zoals het Four Seasons logo op het kussen en de hoge kwaliteit van het schrijfwaar.
Het uitzicht vanuit de kamer is op de stad. Daarnaast kun je een aantal oude militaire vliegtuigen bewonderen uit het naastgelegen museum.

Bed en nachtkastje

Kussen met FS logo

Hoge kwaliteit schrijfwaren

Uitzicht vanaf de kamer
Minibar en welkomstgeschenk
Op de kamer staat een schaal met vers fruit, lapis legit (oftewel spekkoek) en een persoonlijke welkomstnotitie van de general manager. Er is veel aandacht voor details, wat onder meer blijkt uit het fraaie couvert.

Welkomstgeschenk

Lapis legit

Couvert
Vanaf het moment van aankomst krijgt onze dochter alle aandacht van het personeel. Ze krijgt een goodie bag met een Four Seasons aap, een kleurboek en potloden. Er is geen kids club bij dit hotel, maar dat vind ik er persoonlijk ook niet goed bij passen. In plaats daarvan biedt dit hotel desgewenst activiteiten op maat aan voor kinderen, eventueel zelfs in-suite.

Welkomstgeschenk – Four Seasons Aap
De minibar en koffie- en theefaciliteiten zijn uitgebreid. Er is een waterkoker beschikbaar en een Lavazza koffiemachine. Dit is – zoals je verwacht – inbegrepen. De minibar is voorzien van diverse snacks, frisdrank en bier. De wijn (Louis Latour) en champagne (Billecart Salmon) zijn van hoge kwaliteit. Ook sterk alcoholische drank is in voldoende mate aanwezig. Persoonlijk vind ik voorral de presentatie van het geheel erg fraai.

Koffie- en theefaciliteiten

Wijn en andere alcohol

Koffie- en theebenodigdheden en snacks

Minibar
Premier Suite Badkamer
Vanuit de woonkamer van de suite loop je naar de inloopkast. Hier is voldoende ruimte voor koffers en kleding en een kaptafel. Alle zaken die je verwacht zijn aanwezig: slippers, een linnen zak voor de laundry service, een kluis en voldoende opbergruimte.

Premier Suite inloopkast en badkamer

Inloopkast
De inloopkast is gecombineerd met de badkamer. De vloer van de inloopkast is van wit en grijs italiaans marmer, waar de badkamer in z’n geheel uit bestaat. Het interieur van de badkamer past verder goed bij de rest van de kamer: klassieke kranen, een diep – klassiek – ligbad en kroonluchters aan het plafond.
De dubbele wastrafel is voorzien van een ruim assortiment aan badkamerbenodigdheden. De badkamerproducten zijn van Bali Radiance, een 100% natuurlijk en biologsch merk. Ik vind het positief dat het hotel kiest voor een lokaal premium merk, vooral omdat Bali bekend staat om goede zeep en olie.

Badkamer kraan

Four Seasons Jakarta Premier Suite badkamer

Badkamer amenities

Bali Radiance

Badkamer
Achterin de badkamer bevindt zich het separate toilet en een ruime inloopdouche met stortdouche. De waterdruk van de douche is goed.

Toilet

Stortdouche

Bali Radiance
Fitness, zwembad en spa
Op de vijfde verdieping is het fitness centre, de spa en het zwembad gevestigd. De gym is voorzien van redelijk moderne (Techno-gym) apparatuur en redelijk ruim opgezet. De airconditioning werkt goed en de ruimte wordt netjes schoongehouden. Verfrissende doekjes, koud water en een koffiemachine maken de zaak compleet. Het is niet de meest fancy gym die ik gezien heb, maar het is ruim voldoende.

Fitness Cardio deel

Fitness kracht gedeelte

Kracht gedeelte

Faciliteiten in het fitness centre
De spa ziet er juist weer heel chique uit. Het valt mij op dat deze spa ook veel gasten van buiten het hotel aantrekt. De spa is dagelijks geopend van 10.00 tot 22.00 uur. De spa maakt gebruik van Biologique Recherche producten.

Spa
Het is knap hoe het hotel er in geslaagd is om een resort gevoel te creëren met het zwembad. Veel hotels in Jakarta stellen met het zwembad wat teleur. Er zijn uitzonderingen zoals het Park Hyatt en Doubletree Diponegoro. Four Seasons Jakarta doet dit ook uitstekend: een ruim zwembad, wat nog steeds functioneel kan zijn om baantjes te trekken. Het ziet er daarnaast goed uit, waardoor je bijna vergeet dat je midden in de stad in een hotel met 20 verdiepingen zit.

Four Seasons Jakarta zwembad

Zwembad

Skyline view vanuit het zwembad
De ligbedden worden keurig bijgehouden, zoals je zou verwachten in dit hotel. Zodra je plaatsneemt op één van deze ligbedden komt het personeel langs met infused ijswater en een verse smoothie.

Ligbedden

Water en smoothie
Tot mijn verbazing is er zelfs een zonnedek. Dit lijkt mij alles behalve verstandig om te doen in Jakarta, maar goed: voor de liefhebber. De zwembad bar is heel compleet, uiteraard met een opstelling met “East Indies” gin.

Sun Deck….

East Indies

Bar bij zwembad
Ontbijt – Palm Court
Het ontbijt wordt geserveerd in Palm Court, het restaurant op de begane grond. Met het Four Seasons Preferred Partner tarief zouden we ook op de kamer kunnen ontbijten, maar we geven de voorkeur aan het restaurant.
Palm Court beschikt over opvallende groene stoelen, waarvan een aantal een hoge zitting hebben. Hierdoor heb je relatief veel privacy. Opvallend is ook het rotunda plafond, waar je een enorme – door Lasvit- handgemaakte kroonluchter aantreft die uit 14 segmenten bestaat. Ieder segment heeft 352 tot 432 unieke kristallen. Imposant. Het geheel ademt een chique sfeer uit.

Palm Court Restaurant

Palm Court stoelen

Palm Court rotunda plafond met handgemaakte kroonluchter
Er is een continentaals buffet aanwezig, maar het grootste deel van het ontbijt is in à la carte vorm. De service is ook hier weer uitstekend. Omdat het nooit druk is heeft het personeel ook tijd voor een praatje. En het personeel is hier niet formeel, maar gewoon lekker relaxed.
Op het menu kun je ruim voldoende Westerse en Aziatische gerechten vinden. De omet die ik bestel valt helaas ietwat tegen, maar de overige gerechten zijn goed. Ook de koffie is uitstekend en flink pittig!

A la carte ontbijt

Koffie

Ontbijt, buffetgedeelte

Vlees en vis

Ontbijtgranen
In een separate ruimte kun je zoete gerechten terugvinden. En de pattisier is uitstekend, wat deze broodjes en andere zoetwaren zijn niet te versmaden. Vers en van hoge kwaliteit.

Zoetwaren

Fijne zoetigheid

Verse sappen
Alto Restaurant en La Patisserie
Op de twintigste verdieping van het hotel bevindt zich Alto Restaurant. Alto Restaurant is een Italiaans restaurant onder leiding van chef Marco Violano. Het restaurant heeft diverse prijzen gewonnen en staat goed bekend. Het trekt zodoende ook veel gasten van buiten het hotel. Opvallend is dat het restaurant meer dan 200 verschillende soorten wijn heeft, wat indrukwekkend is voor Jakarta.

Alto Restaurant Bar

Alto Restaurant Wijn selectie

Wijn
Het restaurant past qua stijl en kwaliteit goed bij het hotel en biedt fraaie uitzichten over Jakarta. De aanwezigheid van een prachtige zwarte vleugel maakt het wat mij betreft af. Over de service in het restaurant kan ik zelf helaas niets zeggen omdat ik hier niet heb gedineerd.

Alto Restaurant zitgedeelte

Alto Restaurant uitzicht

Alto Restaurant Zitgedeelte

Alto Restaurant Vleugel

Alto Restaurant Wijnen

Alto Restaurant terras
Op de begane grond kun je ook La Patisserie vinden. Hier kun je fenomenale zoetwaren vinden die onder leiding van Lorenzo Sollecito worden gemaakt. Dagelijks kun je hier ook de Sakura Afternoon Tea genieten, wat (wederom) erg populair is bij gasten van buiten het hotel.
Het niveau is hier ook weer hoog, met veel aandacht voor details. De presentatie van een ice-tea is bijvoorbeeld erg goed, waarbij je kunt kiezen uit maar liefst drie soorten zoetstoffen.

La Patisserie

La Patisserie

La Patisserie Ice Thee
Nautilus Bar
Op de begane grond – naast Le Patisserie – tref je de Nautilus bar aan. Een fraai vormgegeven bar die niet Aziatisch overkomt. Binnen is het donker, waardoor het enigszins een speakeasy karakter heeft. Het ontwerp is geïspireerd door de maritieme geschiedenis van Jakarta. De bar kent diverse zithoeken en er hangt een goede sfeer.

Nautilus Bar ingang

Nautilus Bar

Nautilus Bar

Bar

Zitgedeelte Nautilus Bar
Bij binnenkomst raak ik aan de praat met barman Bagus. Als welkomstdrankje krijg ik een glaasje cava en water. Bagus werkt al sinds de opening bij dit hotel en weet me veel te vertellen over de totstandkoming van het hotel. Het is een echte vakman en heeft een vlotte babbel.
Na het welkomstdrankje bestel ik een heerlijk glas Louis Latour. Goede wijn voor een enigszins betaalbare prijs is redelijk schaars in Indonesië, dus ik ben in mijn nopjes met deze wijn.

Welkomstdrankje

Louis Latour
De East Indies gin zie je in toenemende mate terug in hotels in Indonesië. De flessen zijn een lust voor het oog. Het merk uit Jakarta maakt gebruik van de klassieke ingrediënten, maar ook van lokale toevoegingen zoals Javaanse Peper en uit Indonesië afkomstige vruchten. Ik ben gin liefhebber noch kenner, maar een proeverij is interessant. Met de enthousiaste verhalen van Bagus erbij kan ik er zowaar van genieten. Als afsluiter maak ik nog kennis met Nusantara, een soort Kahlúa.

East Indies proeverij

Nusantara
Four Seasons Jakarta: Conclusie
Er zijn van die momenten waarop alles gewoon klopt. Bij Four Seasons Jakarta had ik precies dat gevoel. Wat daarbij meespeelt, is dat de klassieke stijl – die eigenlijk niet helemaal bij het moderne imago van Four Seasons past – mij juist aanspreekt. Maar het zijn vooral de oog voor detail en de uitmuntende service die dit hotel een tien met een griffel opleveren. Het personeel is niet alleen zeer ervaren, maar verleent service nog vóór je erom hoeft te vragen. Iedereen kent je bij naam, ook als je ze nog niet eerder hebt ontmoet. Top.
Ook in culinair opzicht is het hotel fantastisch: het restaurant staat goed bekend en heeft een indrukwekkende wijnselectie. Hoewel aan zoetigheid geen gebrek is in Jakarta is de kwaliteit van de zoetwaren bij het ontbijt en La Patisserie geweldig.
De enige twee minpunten die ik kon ontdekken, zijn de drukke verkeerssituatie rond het hotel en een enigszins teleurstellende omelet. Maar dat mag de pret niet drukken. Jakarta blijft een snoepwinkel voor liefhebbers van luxe hotels, en toch wist dit hotel mij echt te verrassen met zijn uitzonderlijke gastvrijheid. Ik kom graag terug – en raad het iedereen van harte aan.





![Review: Garuda Indonesia Business Class [2024]](https://bijzonderetickets.nl/wp-content/uploads/2024/06/IMG20240204104523-1024x768.jpg)
![Review: Cathay Pacific Business Class [2024]](https://bijzonderetickets.nl/wp-content/uploads/2024/04/IMG20240203153118-1024x768.jpg)