Emirates First Class A380 Dubai – Amsterdam: Review

Laatste update op 31 oktober 2025 door Sander

Emirates First Class aan boord van de Airbus A380 van Dubai naar Amsterdam. Een dag na mijn vlucht van Singapore naar Dubai aan boord van de Boeing 777-300, een nacht bij het Hyatt Regency en een bezoek aan de First Class lounges in Concourse A en Concourse C is het tijd voor het echte werk!

Hoe ik Emirates First Class geboekt heb? Dat kun je lezen in dit artikel. Inmiddels is het een stuk lastiger vanwege de restricties op het boeken van First Class award tickets bij Emirates.

Een deel van mijn interesse in punten en miles is ontstaan door Emirates. In de beginjaren van YouTube keek ik naar video’s van de lounges en vooral de suites aan boord van de Airbus A380. Onbetaalbaar! Dat was de conclusie op dat moment, totdat ik ontdekte wat je allemaal met punten en miles kunt doen. Het is dan ook een soort mijlpaal dat ik zelf eindelijk aan boord van de A380 in First Class mag vliegen. Eerder vloog ik in Business Class van Bangkok naar Hong Kong.

Route: Dubai International Airport (DXB) – Schiphol Amsterdam Airport (AMS)
Maatschappij: Emirates
Toestel: Airbus A380-800
Stoel: 3K
Klasse: First Class

Emirates First Class: check in en boarding

Vandaag is zo’n typische dag waarop ik besluit op tijd naar de luchthaven te gaan. Ik wil tenslotte voldoende tijd hebben om de lounges te verkennen. Normaal gesproken kun je als First Class passagier gebruik maken van Emirates Chauffeur Service, maar omdat mijn ticket met miles is geboekt komt deze jongen hiervoor niet in aanmerking. Een rit met Uber is redelijk betaalbaar en een Lexus is beslist comfortabel genoeg.

Tijdens mijn bezoek wordt de First Class Check in grotendeels gerenoveerd. Hierdoor is mijn ervaring waarschijnlijk net iets anders dan vandaag de dag. Er is geen wachttijd, waardoor ik mijn boardingpass binnen korte tijd in mijn bezit heb. De paspoortcontrole vindt vrijwel ongemerkt plaats en de securitycheck verloopt snel. Een groot verschil met Terminal 1!

Met Uber naar Dubai International Airport

Ingang Emirates Check in

Verbouwing Check in desk

First Class Check-in

Nadat ik goed en wel “airside” ben bezoek ik de lounges in Concourse A, B en C. Ik laat dit hier verder achterwege, aangezien ik een review heb geschreven over de First Class Lounge in Concourse A en de Concourse C lounge. Helaas kan ik niet vanuit de lounge boarden, omdat mijn vlucht vanaf Concourse C vertrekt.

Boarden is tamelijk chaotisch. Emirates maakt geen onderscheid tussen Business- en First Class passagiers en de ruimte die beschikbaar is voor premium passagiers is bij deze gate beperkt. Het boarden begint ook nog eens wat later dan gepland, waardoor het allemaal erg rommelig is. Gelukkig ben ik dit weer snel vergeten als ik uiteindelijk richting de A380 wandel: wat blijft het toch een geweldige machine!

De gate van vandaag

Chaos bij het boarden

Feest: richting de A380!

Bijna klaar om de Emirates A380 te vliegen!

Emirates First Class A380 Cabine

Economy passagiers boarden via een aparte jetbridge en komen uit op het benedendek. Business- en First Class passagiers komen uit op het bovendek. Eenmaal aan boord mag ik linksaf slaan. Het feest kan beginnen!

De First Class cabine van de A380 voelt redelijk hetzelfde aan als de First Class cabine van de Boeing 777-300: dezelfde stoelen en veel hout en goud. Wel oogt het allemaal iets moderner en frisser. De cabine is ook groter: in plaats van 8 stoelen zijn er nu maar liefst 14 First Class stoelen beschikbaar. Dat is een fors aantal stoelen voor First Class, zelfs aan boord van de Airbus A380.

Emirates is intussen bezig met het vernieuwen van de A380 cabines. Bij de vernieuwde cabines lijkt alles veel minder “Casino jaren 90 stijl” dan nu het geval is. Sterker nog: ik vind de nieuwe cabine oprecht mooi en elegant. Dit toestel is nog in de oude stijl.

Emirates First Class

Emirates A380 First Class

Emirates First Class

Emirates A380 First Class

Smaken verschillen natuurlijk maar deze cabine is in smetteloze staat. De stoelen zijn – voor First Class – aan de kleine kant, maar dit werkt voor Emirates. Zelf heb ik stoel 3K gekozen tijdens deze vlucht. Mocht je zelf ooit voor de keuze staan dan adviseer ik je om stoel 2A/K of 3A/K te kiezen. Stoel 1A/K kun je beter vermijden omdat deze één raam minder hebben. Met stoel 4A/K zit je praktisch in de galley.

Emirates First Class

Cabine

Emirates First Class

Stoel 1A beschikt over een raam minder

Emirates First Class A380 Suite

Vandaag zit ik in suite 3K, een raamstoel aan de rechterkant van het toestel. Samen met stoel 2A/K en 3A is dit wat mij betreft de beste keuze als je alleen reist. In tegenstelling tot de stoel op mijn vorige vlucht is deze tiptop in orde: alles werkt en is brandschoon. Verder heb ik drie ramen tot mijn beschikking, een minibar zonder koeling en een tablet, top.

Suite 3K

Emirates First Class

Suite 3K

Emirates First Class

De gehele suite, drie ramen

De minibar

De opstelling van de suites is qua privacy beter geoptimaliseerd dan aan boord van de Boeing 777. De suites zijn niet direct naast elkaar geplaatst en zodoende kijk je niet rechtstreeks bij iemand naar binnen. Vanuit 3K heb ik een prachtig uitzicht op de twee motoren!

Het In Flight Entertainment Systeem biedt een uitgebreid aanbod aan films en series. Sterker nog, het is het meest uitgebreide aanbod in de industrie. Het beeldscherm is daarnaast groot en van scherpe kwaliteit. Ook de tablet reageert snel en werkt uitstekend.

Emirates First Class

Meer privacy

Suite 3K heeft fantastisch zicht op de motoren

Groot scherm met goede beeldkwaliteit

Uitstekend werkende tablet

Emirates First Class A380 Amenities

Emirates blinkt uit in amenities. Net als bij mijn vorige vlucht is ook deze keer de stoel weer bomvol met amenities gepropt. Een goede deken en een matras liggen al klaar. De slippers zijn in mijn ogen de beste die je kunt krijgen, omdat ze je voetzool volledig omsluiten.

Daarnaast zijn er weer verzorgingsproducten, een mandje met snacks en het notitieboek met een Emirates pen. Nadat ik ben ingestapt duurt het ongeveer 20 minuten voordat het eerste crewlid zichzelf introduceert (de purser in dit geval) en een glas champagne aanbiedt.

Niet dat je in die 20 minuten kunt uitdrogen van de dorst, maar 20 minuten is erg langzaam voor First Class service. In de meeste gevallen is dit een gestroomlijnde en gepersonaliseerde welkomstservice.

Emirates First Class

Amenities

Emirates First Class

Dom Perignon 2015

Emirates First Class

Het duurt even, maar dan heb je ook wat

Het menu in de vorm van een tijdschrift mag je mee naar huis nemen. Weer een mooi voorbeeld van hoe kosten noch moeite gespaard worden bij Emirates. Een mooie traditie bij airlines uit het Midden-Oosten is dat je Arabische koffie krijgt voor vertrek.

In tegenstelling tot mijn vorige vlucht krijg ik deze keer wel een amenity kit. Deze krijg ik wat later tijdens de vlucht, nadat ik erom vraag. De kit is van het merk Bulgari en rijkelijk gevuld, inclusief een flesje parfum. Keurig!

First Class Menu

Emirates First Class

Arabic Coffee

Emirates First Class: take-off

Het boarden is op tijd afgerond en de cabine is ook helemaal klaar voor vertrek. Helaas blijkt er een computerstoring te zijn op de luchthaven, waardoor we niet kunnen vertrekken. Daar kan niemand iets aan doen, maar het blijft een gekke situatie: gedurende dit uur is er ook geen service in het toestel. Waarschijnlijk is dit niet mogelijk omdat alles al klaar is gemaakt voor vertrek.

Alle veertien stoelen in First Class zijn bezet op deze vlucht. Ogenschijnlijk zijn er een aantal upgrades toegepast, aangezien de cabine een dag eerder nog niet helemaal vol was. Het upgradebeleid van Emirates is vrij royaal: iedere stoel kun je middels een upgrade aanschaffen. Vandaag is er onder andere een familie met jonge kinderen aanwezig in First Class. Daar heb ik nul problemen mee, ware het niet dat de jongste van de familie vanaf het moment van instappen nogal veel vreemde geluiden maakt. Achter mij speelt iemand een filmpje af op zijn telefoon. Met het geluid op de speaker natuurlijk… Stijlvol allemaal.

Na ongeveer een uur vertraging beginnen we aan de pushback. Het taxiën duurt niet zo lang en we zijn bijna klaar om de startbaan op te rollen.

Pushback

Bijna klaar voor de start

Eenmaal op de startbaan gaan de gashendels naar voren. Je hoort het amper maar je voelt het wel: take-off! Het voordeel van een A380 is dat het even tijd kost om hoogte te winnen: je vliegt het eerste stuk dus relatief laag, wat extra genieten is. Het relatief heldere weer speelt in positieve zin mee vandaag, top!

Take-Off

Bye Bye Dubai

Langzame klim

Prachtige take-off

Emirates First Class: maaltijdservice

Na de take-off wordt alles helaas behoorlijk minder. Voor de take-off is gevraagd wat ik graag zou willen drinken. De crew is erg druk, maar na een halfuur na de take-off is het nog steeds stil. Om mij heen worden de tafels wel gedekt. Na ongeveer 45 minuten besluit ik maar eens op de callbutton te drukken….

Een paar minuten later dekt de crew alsnog mijn tafel en volgt een fijn glas Dom Perginon.

Champagne op kruishoogte

Emirates First Class

Tafel gedekt

Vrij snel na het glas champagne volgt een amuse-bouche. De presentatie van de amuse-bouche is leuk. Ongeveer een kwartier na de amuse bouche volgt de kaviaarservice. Deze is qua presentatie wederom fantastisch, met een prima portie kaviaar. En als je het al te weinig zou vinden, dan kun je bij Emirates onbeperkt extra kaviaar bestellen!

Kaviaar smaakt natuurlijk het best bij een glas champagne. Mijn glas is leeg en dat blijft helaas ook zo gedurende ongeveer tien minuten. Water? Helaas, net als bij de vorige vlucht vult de crew dit nooit bij.

Amuse-bouche

Emirates First Class

Kaviaar service

Het volgende gerecht – zalm – arriveert. Een heerlijk gerecht waar ik wel een glas Y ‘dYquem bij zou drinken, een fantastische Sauvignon Blanc. Het gaat wederom op dezelfde manier als bij de kaviaar: eerst arriveert het gerecht en vervolgens moet je een minuut of tien wachten tot de wijn arriveert. Het is allemaal geen ramp, maar wel slordig.

Y ‘dYquem

Emirates First Class

Zalm

Voor het hoofdgerecht kies ik voor kip. Daar drink ik een heerlijk glas Louis Latour Corton-Charlemagne bij. Ook deze wordt opnieuw pas geserveerd nadat. De Corton smaakt voortreffelijk, de kip is prima.

Na het hoofdgerecht geniet ik nog van verschillende soorten kaas. Het smaakt allemaal heerlijk met een glas Corton en de flesjes water uit de minibar.

Louis Latour Corton-Charlemagne

Emirates First Class

Hoofdgerecht

Emirates First Class

Kaas

De bar en douche aan boord

Na het diner is het tijd om eens een kijkje te nemen bij de bar. Tijdens mijn vlucht van Bangkok naar Hong Kong bracht ik hier het grootste deel van de vlucht door: oprecht een geweldige toevoeging! First Class passagiers hebben daarnaast hun eigen bar, voorin het toestel. Dit is overigens meer voor de show: er is geen koeling aanwezig, waardoor je er effectief niet veel aan hebt. Het is een leuk element en draagt bij aan de wowfactor in First Class. Daarnaast kun je de bar zien als je onderaan de trap staat, in Economy Class.

Emirates First Class

First Class Bar

First Class bar wijnen

First Class bar wijnen

A380 Business Class Bar

A380 vleugel

Na een kort bezoek aan de bar is het tijd voor een espresso. Het is goed om te zien dat Emirates een goede espresso kan serveren aan boord. Als ik de koffie op heb is het tijd voor de douche! Ik vloog een aantal keren met Etihad in de First Class Apartments aan boord van de Airbus A380 en maakte daar gebruik van de douche.

Je kunt in totaal 30 minuten gebruik maken van de badkamer. Je hebt in totaal vijf minuten aan water.

De ruime badkamer maakt het een aangename manier om op te frissen. Veel aangenamer dan bij Etihad, waar de ruimte beperkt is. In combinatie met het ruime assortiment aan badkamerproducten is dit echt een topervaring, een belevenis op zich. Het is heerlijk om na de douche weer helemaal fris terug te gaan naar je stoel om te genieten van de landing. Ietwat ongemakkelijk is dat de douche na twintig seconden uitvalt. Gelukkig is dit iets wat snel weer opgelost is.

Koffie

Emirates First Class

Emirates First Class A380 badkamer

Emirates First Class

Emirates A380 Badkamer

Emirates A380 toiletartikelen

Emirates First Class

Douche artikelen

Bij terugkomst uit de badkamer blijkt de bar ineens verdwenen te zijn! Voor de landing tovert Emirates de First Class bar om tot een spa-bar. De meeste mensen gaan aan het einde van de vlucht douchen en daarom moet de bar omgetoverd worden. Een erg leuk detail wat mij betreft!

Spa bar

Landing in Amsterdam

Na een verfrissende douche is het tijd voor nog een glas champagne! Het is tenslotte vijf uur geweest 😉 Daarnaast krijg ik een fruitplankje. Omdat het einde van de vlucht nadert, krijg ik ook een doosje chocolade. Het zijn van die leuke extra’s die je bij de maatschappijen uit het Midden-Oosten in Business- en First Class krijgt.

Emirates First Class

Nog even genieten van Dom Perignon!

Chocolade voor de landing

Ondertussen naderen we Nederland aan het begin van de avond. Als je vanuit Azië komt dan kun je waarderen dat het lekker lang licht is gedurende het voorjaar en de zomer in Nederland. Het is dan ook een fraaie nadering met goede weersomstandigheden. Daarbij komt dat je alles minutieus kunt volgen dankzij de perfecte tablet en de camera.

De landing verloopt soepel. En zo komt er na ruim zes uur een einde aan deze ervaring met Emirates. Na de landing kan ik gelukkig vrij vlot doorlopen dankzij mijn Privium abonnement en neem ik de trein richting het noorden van Nederland.

Begin van de avond boven Nederland

Boven de Veluwe

Fraaie nadering

Het laatste stuk

Landing in Amsterdam

Conclusie

Er zijn een aantal zaken die fantastisch zijn: de Airbus A380 is een feest en bij Emirates in First Class heb je dan ook nog eens een douche, een bar, een camera aan boord, enorm goede wijnen, een goede amenity kit en onbeperkt kaviaar. Ook het In Flight Entertainment systeem is erg goed en de suites zijn – smaken verschillen – ruim en voorzien van alle gemakken. Dit zijn allemaal ingrediënten waarmee je normaal gesproken eenvoudig een van de beste First Class producten te pakken hebt.

Waar ik deze vlucht enorm vond tegenvallen was op het gebied van service. Daar waar deze op de route van Singapore naar Dubai gewoon niet zo gepolijst was, was deze aan boord van deze vlucht ronduit slecht. En ik snap dat de foto’s van het prima eten en drinken dit tegenspreken, maar laat het mij uitleggen. Allereerst duurde het bijna een uur voor ik een drankje kreeg, maar ook daarna moest ik consequent lang wachten. Op alles. Als ik een gerecht kreeg moest ik lang wachten voor er een bijpassend wijntje kreeg. Water even bijvullen? Gelukkig had ik de minibar zodat ik dit zelf kon pakken. Natuurlijk is dit allemaal categorie “First World Problems”, maar we spreken hier over First Class aan boord van Emirates. De crew moest met twee personen maar liefst veertien (!) personen bedienen in First Class. Dat is een ongekende ratio. Laat mij voorop stellen dat de crew erg vriendelijk was, maar ze hadden onvoldoende tijd om ook maar enigszins gepersonaliseerde service te verlenen.

Als ik nog een vlucht met Emirates neem zal dit waarschijnlijk veel beter zijn: het blijft een momentopname, al hoort het First Class product van een airline consistent te zijn.

 

Delen en volgen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *