Een review van Cathay Pacific Business Class op de Airbus A330 van Hong Kong naar Jakarta. Na een vlucht met EVA Air van Parijs naar Taipei en vervolgens van Taipei naar Hong Kong begint de vermoeidheid aardig toe te slaan. Toch zit er nog één laatste vlucht in de pijplijn: van Hong Kong naar Jakarta. Normaliter zou ik liever een nacht in Hong Kong verblijven, maar tijdens deze trip heb ik deze tijd helaas niet.

Deze vlucht heb ik geboekt met Asia Miles. Normaliter is het beter om Avios van Qatar Airways in te zetten binnen Azië. De Hong Kong – Jakarta route is echter net iets te lang, waardoor deze 38.750 Avios kost. Asia Miles is dan ook de betere deal en ik kan bovendien gebruik maken van een promotie waarbij ik 10% terug krijg.

Eerder heb ik diverse reviews van Cathay Pacific geplaatst, zowel in First- als Business Class. Daarnaast hebben we recent een gastblogger gehad die een review van Cathay Pacifici in Business Class heeft gemaakt. Desondanks een kort verslag van deze 4 uur durende vlucht naar Jakarta.

Vluchtgegevens:

Route: Hong Kong International Airport (HKG) – Jakarta Soekarno Hatta Airport (CGK)
Maatschappij: Cathay Pacific
Toestel: Airbus A330-300
Stoel: 16K
Klasse: Business Class
Prijs: 33.000 Asia Miles

Review Cathay Pacific Business Class: cabine

Het is geweldig om terug te zijn op de luchthaven van Hong Kong. Ondanks de toegeslagen vermoeidheid blijft het prachtig om te genieten van het waanzinnige uitzicht.

Hong Kong International Airport

Mijn overstap duurt niet zo lang. Toch besluit ik een kijkje te nemen in één van de betere OneWorld Lounges: The Pier.

The Pier Business Class Lounge

Het bezoek is slechts kort en ik heb dan ook geen foto’s gemaakt tijdens dit bezoek. Nadat ik uit de lounge kom staat de Airbus A330 al klaar.

Review Cathay Pacific Business

Cathay Pacific A330-300

De Airbus A330 beschikt over 28 Safran Cirrus Business Class stoelen, opgesteld in een 1-2-1 configuratie. Deze stoelen en het toestel gaan beide al weer een tijdje mee. Desondanks ziet de cabine er op het eerste gezicht piekfijn uit.

Review Cathay Pacific Business

Cathay Pacific Business Class

De Safran Cirrus is een reverse herringbone stoel. Er is minder opbergruimte dan aan boord van de A350, maar de stoel is verder erg comfortabel.

Review Cathay Pacific Business

Cathay Pacific A330 Business Class stoel

Qua privacy steekt de stoel daarnaast prima in elkaar.

Privacy situatie

Service, Eten en drinken

Bij het boarden staat er al een fles Evian water klaar. Daarnaast is er een menukaart en een separate drankenlijst klaargelegd.

Review Cathay Pacific Business

Menukaarten en water

De vlucht vertrekt tegen de avond en het menu is daar wat mij betreft goed op afgestemd. Een menu met twee voorgerechten en de keuze uit drie hoofdgerechten. Als je vegetarisch of veganistisch bent moet je dit voor de vlucht aangeven: dit is niet standaard aanwezig.

Menu

Vlot na het boarden komt de crew langs met welkomstdrankjes. Er is keuze uit appelsap, water en champagne. Ik vraag of ik zowel een glas water als champagne mag. Dit is geen enkel probleem.

Review Cathay Pacific Business

Welkomstdrankje

Keurig op tijd beginnen we aan de push back en taxiën we naar de startbaan.

Klaar voor vertrek

Voor het opstijgen gebruiken we vandaag een aardig stuk van de baan, vermoedelijk met slechts een beperkt deel van het motorvermogen.

Review Cathay Pacific Business

Hong Kong International Airport Take-Off

Het is mijn eerste take-off vanaf Hong Kong International sinds 2019 en ik vind het altijd een spectaculair uitzicht.

Review Cathay Pacific Business

Hong Kong

Al snel na het opstijgen komt de service op gang. Ik bestel een glas witte wijn. Hierbij krijg ik een schaaltje nootjes.

Review Cathay Pacific Business

Wijn en nootjes

De service aan boord is vrij efficiënt. Het duurt dan ook niet lang voordat het voorgerecht van de maaltijd arriveert.

Review Cathay Pacific Business

Voorgerecht

Als hoofdgerecht heb ik gekozen voor Beef Rendang. Hoewel op de kaart is aangegeven dat deze pittig is, valt dit in de praktijk tegen. Desondanks is het een smaakvolle maaltijd.

Review Cathay Pacific Business

Rendang

Stel je bent gisterochtend vanuit Parijs vertrokken, hebt nog nauwelijks kunnen slapen en bent aan je derde vlucht bezig. Kun je dan nee zeggen tegen Häagen-Dazs ijs?

Review Cathay Pacific Business

Häagen Dazs

Na het nagerecht ontstaat er helaas een medische noodsituatie aan boord. De crew van de vlucht gaat hier professioneel mee om, maar vanwege de ernst van de situatie ben ik even bang dat we een noodlanding moeten maken. Gelukkig is dit niet noodzakelijk en zo landen we na 4 uren op Jakarta Soekarno Hatta Airport. Vandaag heb ik bewust gekozen voor een hotel op het vliegveld, waardoor ik ca 25 minuten na de landing kan slapen.

Anara Airport Hotel Jakarta

Review Cathay Pacific Business Class: Conclusie

Een heel comfortabele vlucht met Cathay Pacific. De Business Class cabine van de Airbus A330-300 is nog behoorlijk actueel en goed onderhouden. Natuurlijk, de A350-900 en A350-1000 is meer up to date en biedt meer opberg mogelijkheden. Toch is dit voor een 4 uur durende vlucht ruimschoots voldoende.

De service is efficiënt en de crew is vriendelijk. Er zijn menu- en wijnkaarten aanwezig en als je wilt kun je slapen op de lie-flat stoel. Er blijft wat dat betreft niet veel te wensen over.

Delen en volgen

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *