Met Air France in Business Class van Bangkok naar Parijs.
Eerder dit jaar vloog ik met Air France in Premium Economy van Parijs naar Washington. Hoewel de stoel comfortabel genoeg was, liet de service veel te wensen over en was de kwaliteit van de catering onder de maat. Ik was benieuwd naar de nieuwe Business Class van Air France en bovendien had ik nog een vlucht nodig vanuit Azië.
Voor 70.000 Flying Blue miles boekte ik een award ticket van Bangkok naar Amsterdam via Parijs. Deze miles zijn vrij eenvoudig te verdienen, waarbij ik de meeste punten heb verdiend met een Flying Blue American Express kaart.
Route: Bangkok Suvarnabhumi Airport (BKK) – Parijs Charles de Gaulle (CDG)
Maatschappij: Air France
Toestel: Boeing 777-300ER
Stoel: 9L
Klasse: Business Class
Air France Business Class: check in & lounge
Vanuit het Doubletree Sukhumvit Bangkok brengt de Grab chauffeur mij naar Suvarnabhumi Airport. En het is een bijzonder fraaie Grab auto dit keer….

Grab in Bangkok
Hier is het al vrij druk ondanks het vroege tijdstip. Air France en KLM maken gebruik van de check in balie in zone R. Bij de Skypriority balie ben ik gelijk aan de beurt en krijg ik mijn boarding pass overhandigd. Ik check geen bagage in dus daarna is het check in proces ook klaar.

Bangkok Suvarnabhumi

Skypriority check in balie
Bij de fasttrack beveiligingscontrole en paspoortcontrole is het relatief rustig, waardoor ik mijn weg kan vervolgen naar de Air France – KLM lounge.

Bangkok Fasttrack
In de ochtend is de lounge voornamelijk te gebruiken door Business Class en Flying Blue / Skyteam Elite leden. Na de middag zijn zowel de KLM en Air France vluchten vertrokken en dient te lounge ook als Priority Pass lounge.

Air France KLM Lounge Bangkok
De lounge biedt ruim voldoende zitgelegenheid. Daarnaast is er een fraai uitzicht op het platform, wat in mijn ogen altijd een enorme plus is.

Ruime zitgelegenheid

Uitzicht op het platform
Er is een buffet met eenvoudige (warme) gerechten, broodjes en zoetigheiden. Daarnaast is er een koffiemachine, frisdranken, bier, water en sappen.

Buffet Air France KLM Lounge Bangkok

Warme gerechten

Koffie, frisdrank, sappen en bier
Voor de liefhebbers is er daarnaast een selectie aan sterke drank, wijn en champagne.

Air France KLM Lounge Bangkok sterke drank en wijnen

Champagne is aanwezig
Boarding
Het boarden van de Air France vlucht naar vindt vlakbij de lounge plaats. Het toestel arriveert op tijd vanuit Charles de Gaulle, waardoor het boarden zonder vertraging kan beginnen.

Air France Boeing 777-300
In Bangkok wordt gebruik gemaakt van twee jetbridges. Vandaag kan ik gebruik maken van de eerste jetbridge voor Business Class passagiers.

Twee jetbridges
De Business Class van Air France ziet er strak uit en is geplaatst in een 1-2-1 opstelling. Het betreft een “reverse herringbone” stoel die is voorzien van een privacy deur. De kleurstelling maakt dat het geheel chique en zakelijk oogt.

Air France Boeing 777-300 Business Class
Air France heeft de Business Class cabine opgedeeld in twee gedeeltes: een grote cabine voorin en een wat kleinere cabine daar direct achter. Tussen de twee cabines is een galley en zijn toiletten aanwezig. De kleinere tweede cabine begint bij rij 9.

Chique en zakelijke cabine
Air France Business Class stoel
Ik kon 36 uur voor vertrek stoel 9L kiezen. Dit is de bulkhead stoel van de kleinere Business Class cabine. Deze stoel is voorzien van een veel grotere voetensteun, waardoor deze stoel per saldo een van de ruimste business class stoelen is.

Air France 777-300 Business Class Stoel 9L
Met name de voetensteun is enorm. Hierdoor kun je de voeten vrij bewegen wat tijdens het slapen erg prettig is.

De enorme voetensteun
De monitor oogt enigszins klein bij deze stoel, maar is dat in werkelijkheid niet.

De monitor oogt klein, maar dat valt mee
Een leuk detail van Air France vind ik de aanwezigheid van een kleidinghanger op iedere Business Class stoel. Deze hanger is voorzien van je stoelnummer. Ik ken geen andere airline waarbij de kledinghanger zou prominent aanwezig is op iedere stoel.

Kledinghanger op iedere stoel
Ter hoogte van de hoofdsteun is een kastje aanwezig (voorzien van een fraai Air France logo) waar je een noise cancelling koptelefoon aantreft en een fles water. Daarnaast is de aansluiting van de koptelefoon direct onder het kastje aanwezig, evenals een USB C aansluiting. Tot slot kun je een mobiele telefoon draadloos opladen voor het kastje.

Kastje
Het bedieningspaneel voor de stoel is op de console naast de stoel geplaatst. De positie is logisch, maar jammer genoeg is er al wat slijtage zichtbaar.

Bedieningspaneel stoelinstellingen
Onder de console is nog een regulier stopcontact alsmede een USB C aansluiting aanwezig.

Stroom
Take off richting Parijs
Enige tijd na het boarden deelt de crew amenity kits uit aan de passagiers in Business Class. Deze ziet er fraai uit, een stuk mooier dan de Premium Economy uitvoering.

Amenity Kit
De inhoud is vrij overzichtelijk: sokken, een slaapmasker, tandenborstel, oordopjes en een aantal Clarins verzorgingsproducten.

Inhoud Amenity Kit
Ongeveer 45 minuten (!) na het boarden komt de crew langs met welkomstdrankjes. Ik kies daarbij voor een glas champagne.

Pre Departure Drink
Redelijk op tijd beginnen we aan de pushback. Het zicht op de motor vanaf stoel 9L is fenomenaal.

Prachtig zicht op de motor
Tijdens de taxirit naar de startbaan komen we langs de treurige rij aan geparkeerde toestellen van Thai Airways….

Thai Airways A380
Spoedig komen we aan bij de startbaan, waarna het tijd voor actie is en Bangkok achter ons te laten.

Klaar voor vertrek

Tot ziens Bangkok!
Air France Business Class eten & drinken
Ongeveer 20 minuten nadat we zijn opgestegen komt de crew langs om menukaarten uit te delen. De menukaart is van een vrij fors formaat, wat wel iets chiques heeft.

Menukaart
Vandaag wordt een lunch geserveerd waarbij je de keuze hebt uit drie hoofdgerechten. Voor de landing in Parijs zal nogmaals een maaltijdservice volgen. Een aantal dagen voor de vlucht is het mogelijk om je maaltijdkeuze alvast door te geven.

Menu voor de vlucht van vandaag.
Enige tijd na het uitdelen van de menukaarten komt de crew opnieuw langs met een warm doekje.

Heet doekje
Ongeveer een uur nadat we zijn opgestegen is het tijd voor een drankje, een snack en de appetizer. Ik kies voor een glas champagne (Air France schenkt Pommery in Business Class). Het geheel ziet er chique uit.

Appetizer, snack en champagne
Vervolgens is het tijd voor de voorgerechten. Deze vallen zowel qua presentatie als smaak ietwat tegen. Bij dit gerecht drink ik een glas Chablis Charton et Trebuchet (2022) en een glas bruiswater.

Voorgerechten
Als hoofdgerecht heb ik voorafgaand aan de vlucht gekozen voor de geconfijte eend. De smaak is erg goed.

Het uitstekende hoofdgerecht
Tussendoor brengt de crew alvast een kaasplankje, welke redelijk okey is.

Kaasplank
Na de kaasplank is het tijd voor koffie en zoetigheid om de maaltijdservice af te sluiten. Behalve het voorgerecht is deze maaltijdservice zowel qua presentatie als smaak erg goed.

Koffie en zoetigheden
Cruise en landing Parijs
Na de maaltijdservice trekt de crew zich grotendeels terug. Het valt mij met name op dat vrijwel niet meer gecheckt wordt of de crew nog iets kan betekenen. Voor een vlucht van ruim dertien uren is dat wel een beetje mager. In de galley kun je wel gerust vragen naar een drankje of een snack en wordt je correct geholpen. De crew is niet overdreven enthousiast en dienstbaar. Enigszins koel maar wel vriendelijk. Het valt daarnaast op dat ik zo’n 2 uur na de take-off geen glas Chablis meer kan krijgen: deze is dan helemaal op.

Dertien uur cruisen
Het grootste gedeelte van de tijd besteed ik aan werken op mijn laptop. Je kunt gratis gebruik maken van een text functie van Wi-Fi, maar om ook andere zaken te kunnen gebruiken moet je wel betalen. Helaas is de snelheid ook na aanschaf van een Wi-Fi pakket niet heel hoog. Als je de deur sluit heb je een prima werkplek met veel privacy.
Na zo’n 11 uur en 30 minuten gaat de zon onder en zijn we inmiddels weer in Europa.

Zonsondergang
De tweede maaltijdservice is minder uitgebreid dan de eerste en wordt op één tray opgediend. In plaats van rundvlees (zoals de menukaart aangeeft) is er kip aanwezig in het hoofdgerecht. Al met al smaakt dit minder goed dan de eerste maaltijd, maar nog altijd prima.

Tweede maaltijdservice
Na de maaltijdservice wordt de cabine gereed gemaakt voor de landing in Parijs. Deze verloopt soepel en daarmee zit deze vlucht er al weer op.
Conclusie
Deze vlucht met Air France in Business Class is een stuk beter dan het Premium Economy product van Air France. Het verschil is enorm. Ik vind de nieuwe Business Class van Air France mooi en comfortabel. Daarnaast is deze voorzien van alle electronische gemakken. De maaltijdservice is daarnaast goed met hier en daar echt een mooie presentatie. Ook de wijnen zijn goed, waarbij het jammer is dat één van de betere wijnen al na twee uur volledig op is. De crew is vriendelijk, maar niet bovengemiddeld gastvrij. Niet zo attent en hoffelijk als op mijn vlucht met KLM in Business Class. Persoonlijk vind ik dat wel jammer, anders was deze vlucht eigenlijk perfect geweest.