De waarde van frequent flyer miles is van belang om te weten als je bezig bent met punten en miles. Het is vooral van belang vanwege het volgende:
- Miles verdienen brengt meestal kosten met zich mee
- Een awardticket is dus zeker niet “gratis”, de daadwerkelijke kosten liggen veel hoger dan alleen de toeslagen die je moet betalen.
- De potentiële waarde van miles kan groot zijn, maar moet niet worden overdreven.
- Wel is er een enorm hefboomeffect bij het inzetten van miles, waardoor je dingen kunt doen die anders peperduur waren.
- Het helpt een goede afweging te maken tussen het inzetten van miles of het ticket gewoon met geld te kopen
Eerder schreef ik al eens over de voor- en nadelen van een award ticket. Dit zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden en zijn mede van invloed op de waarde.
De waarde miles & punten
Als je het miles & punten spel goed speelt kun je op een fantastische manier vliegen tegen lage prijzen. Aan de andere kant is het ook eenvoudig om miles te verkwisten.
Het is van belang om je te realiseren dat miles verdienen over het algemeen kosten met zich meebrengt. Natuurlijk, er zijn prachtige deals: je kunt fraaie aanmeld- en upgradebonussen verdienen bij American Express. Daarmee kun je de kosten soms enorm laag houden, maar desondanks kost het nog altijd geld om de punten te werven. Ik heb daarom altijd moeite met de “gratis tickets” of “dit Business Class-ticket kostte maar € 250” titels. Als je de waarde van de punten meetelt en een aantal andere aspecten dan is dat gewoon niet correct.
We kunnen de waarde die we uit de punten halen soms enorm overdrijven. Ik schreef dit artikel al eens om dit te illustreren. Je kunt absoluut prachtige tickets boeken in First Class voor weinig miles, maar het is onwaarschijnlijk dat je normaal gesproken zo’n bedrag voor een vlucht zou betalen.

Kleine kans dat ik echt € 17.430 zou betalen voor JAL First Class….
- Award beschikbaarheid wordt bepaald door de maatschappij. Je kunt niet iedere beschikbare stoel kopen met miles
- De miles zijn eigendom van het loyaliteitsprogramma en het programma kan op ieder moment een devaluatie doorvoeren.
- De toeslag die je normaal gesproken bereid bent te betalen is beperkter dan wat de vlucht die je boekt kost
- Je verdient geen miles en je bouwt geen status op
- Een award ticket kun je (meestal) niet upgraden
- Zoeken en boeken van awards kan veel tijd kosten, of je moet iemand inhuren, zoals Puntenconsultant
- Hoewel je bij sommige programma’s miles en geld kunt “mixen”, zijn bij sommige programma’s je miles waardeloos tot je genoeg hebt gespaard voor een award ticket.
Al deze nadelen ten spijt, miles zijn een bijzonder krachtig middel om veel luxer te vliegen voor minder geld. En dat brengt ook toegevoegde waarde met zich mee want het is aantrekkelijk om voor wat minder geld in alle luxe te vliegen.
VOORBEELD: Jan met de Punten
Laten we maar even een voorbeeld nemen: Jan met de Punten en Jan zonder Punten. Jan zonder Punten wil – net als iedereen – naar Bali. Hij wil graag – net als iedereen – tijdens de schoolvakanties. Daarom is hij al snel € 1000,00 kwijt voor een retourticket. En dan vliegt hij in Economy Class en heeft nog geen stoelen geselecteerd. Daarom zou Jan ook wel in Premium Economy willen vliegen, waarvoor hij al snel € 1.500 kwijt zou zijn.
Jan met de Punten wil – net als Jan zonder Punten en iedereen – ook wel naar Bali. En het liefst wat luxer. In plaats van € 1500,00 te betalen vliegt hij graag Business Class voor 216.000 miles en ongeveer € 115,00. Hij verdient hierdoor geen miles en is bovendien lang aan het zoeken. Hij kan helaas wat korter genieten van de vakantie, wegens het gebrek aan beschikbaarheid op de door hem gewenste data.

Singapore Airlines A350 Business Class
In dit geval is het niet realistisch om te stellen dat je ca. € 4.000 aan waarde krijgt voor 216.000 miles. Dat zou uitkomen op ongeveer 1,85 cent per mile. Is het dan wel realistisch om te rekenen met 0,7 cent per mile (€1500 voor 216.000 miles). Nou, ook niet echt, want de extra luxe is natuurlijk wel wat waard. En zo zijn er nog een aantal voordelen, een award ticket is bijvoorbeeld goedkoper te wijzigen en te annuleren. Maar er zijn ook nog wat nadelen, zoals zoektijd en beperkte beschikbaarheid.
Maar hoeveel zijn de miles nu waard dan?
Zoals je hierboven kunt lezen is er geen in beton gegoten waarde toe te kennen die voor iedereen geldig is. Toch is het goed om een minimale opbrengstwaarde toe te kennen die je minimaal moet behalen als je punten gebruikt. Dit zorgt er niet automatisch voor dat je ook automatisch die waarde aan miles kunt toekennen, maar geeft wel discipline bij het uitgeven.
Waarom wil je deze waarde minimaal halen? Eerder in dit artikel wees ik je erop dat miles & punten verdienen ook kosten met zich meebrengt. Als je onder de minimale opbrengstwaarde komt heeft het wat mij betreft weinig zin om al te veel moeite te steken in het verzamelen van punten en miles. De kosten en de tijd wegen dan simpelweg niet op tegen de opbrengsten.
Wat mij betreft is de minimale opbrengst als volgt:
- American Express: 1,25 cent per punt
- British Airways / Iberia Avios: 1 cent per Avios
- Singapore Airlines KrisFlyer: 1 cent per mile
- Flying Blue (Air France – KLM): 1 cent per mile
- Cathay Pacific Asiamiles: 1 cent per mile

Qsuites kun je boeken met Avios
Zoals je ziet, ligt de minimale opbrengstwaarde van American Express hoger dan die van frequent flyer miles. Waarom? Omdat je 20% inlevert bij het inwisselen van deze punten.
Ik denk dat de waarde van frequent flyer miles (iets) lager ligt dan de minimale opbrengst die ik hierboven omschrijf. Echter, bij het inzetten van frequent flyer miles kun je een gigantisch hefboomeffect bereiken, waardoor je in exotische gevallen prima een veel hoger aantal cents per mile kunt halen.
Airlines weten dat miles geld waard zijn!
Tot slot wil ik benadrukken dat een airline een award ticket ook al lang niet meer als cadeautje ziet. Airlines verdienen enorm aan hun loyaliteitsprogramma’s (soms zelfs meer dan aan hun reguliere operatie). De waarde van de miles staat op hun balans en als jij miles inzet kan het als “verdiend” worden beschouwd. Daarnaast krijgen airlines een vergoeding voor geboekte vluchten door partner airlines.

Airlines krijgen een vergoeding voor het inwisselen van miles
Ook de verkoop van miles aan creditcardmaatschappijen en andere partners levert ze behoorlijk veel geld op. De airlines hebben er dus ook belang bij dat je miles enige waarde hebben. Of beter gezegd: dat het binnenhalen van miles aantrekkingskracht heeft. Zonder die aantrekkingskracht zou het niet aantrekkelijk zijn voor de consument en dus zou een belangrijk verdienmodel verloren gaan.
De waarde van miles & punten: Conclusie
Frequent Flyer miles zijn een enorm waardevol instrument, met name om premium vluchten mee te boeken. Maar het kost wel geld om ze te verzamelen en er kleven nadelen aan de verzilvering. Daarom is de waarde zeker niet altijd gelijk aan de opbrengst. Wel is het goed om minimaal een cent aan opbrengst te realiseren, anders is het allemaal niet zo zinvol.
KLM geeft promo aanbieding waar niemand gaat
Het is gewoon mensen voor de gek houden
Interessant om te lezen Sander!
Dank je Goffe!
Wederom een duidelijk artikel Sander. Thanks
Bedankt voor het lezen (en reageren) Didier!
Niemand die naar Calgary gaat? Zeer populaire (vakantie)bestemming.
Mooi artikel weer Sander!
Bedankt Daniel!